Det var fra starten av meningen å ha instrumenter i bilen. Speedometer og "tankmåler". Tankmåler for 24V batteri er lett å få tak i - golfbiler, el trucker etc har slike, og de florerer på eBay. Speedometer er vanskeligere.
Opprinnelig hadde jeg tenkt å bruke signalet fra en tachogenerator på motorene for å drive et analogt voltmeter i dashbordet, og "kamuflere" voltmeteret som speedometer. Det finnes ganske godt utvalg i 2" instrumenter som kan brukes. Imidlertid har det seg sånn at jeg tydeligvis har havnet opp i en konkurranse med den andre Toylandereieren i distriktet om å kjøre lengst i løpet av sommeren. Da trengs kilometerteller i tillegg.
Den enkle løsningen på speedometer og kilometertellerproblemet er en sykkelcomputer. De viser både hastighet og tilbakelagt distanse. Og mye annet som noen sikkert liker å vite. Problemet er at digitalt speedometer på en modell av en 1958-model ikke er særlig autentisk. En mulighet er å gjemme sykkelcomputeren i batterirommet på bilen, og bare bruke det til å dokumentere distanse.
Etter å ha gått noen runder med meg selv, valgte jeg å gi autentisiteten på båten. Handlet en Sigma 500 sykkelcomputer på Claser'n og et 2" amperemeter på Biltema. Amperemeteret ble sløyd med Dremel, all innmaten gikk i bosset.
Sykkelcomputeren har èn knapp som må kunne betjenes. I tillegg til hastighet, kan den vise bl. a. tilbakelangt distanse i dag, tilbakelagt distanse totalt og klokke. Denne knappen vil jeg ha tilgjengelig som en knapp på dashbordet. Dermed måtte jeg inni den og lodde på ledninger. Den var ikke laget for å kunne åpnes. Dremelen måtte fram igjen, og jeg fikk skåret vekk den delen av huset som var rundt knappen slik at jeg kom til printkortet med loddebolten.
For å få sykkelcomputeren til å passe inni instrumenthuset fra amperemeteret, gravde jeg fram en plate pleksiglass og skar ut en sirkel med diameter 50mm. I denne sirkelen skar jeg igjen ut en åpning på størrelse med skjermen på sykkelcomputeren, og lakkerte plata silkematt svart. Sigmaen ble limt til baksiden av plexiglassplata, og hele sulamitten plassert inni instrumenthuset. Så var det bare å sikre med noen dråper lim, og... ferdig!